کد مطلب:211519 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:104

حاصل سخن
تا اینجا بدین نتیجه رسیدیم كه امام برای طبیب هندی ثابت فرمود كه این همه عوامل طبیعت مأمور الهی هستند و در فرمان حكم حق می باشند این است كه گاهی در عادت طبیعت آنها خلافی رخ می دهد و برخلاف قول طبیعی كه می گویند همه اینها آثار طبیعی دارد مثلا ارتفاع آب از تأثیر نور ماه است و هیجان آب چون هیجان اخلاط است و جزر و مد دریا از اشعه ستارگان است این طبقه اثر وضعی را قائل و از اثر واقع حقیقی غافل هستند ما با آنكه معتقد به اثر وضعی آنها هستیم همه را در قدرت خداوند عالم جل شأنه می دانیم كه:



از قضا سر گنگبین صفرا فزود

روغن بادام خشكی می نمود



و این علوم هم از كشش و كوشش تنها به دست نمی آید بلكه از تقوی و طهارت نفس حاصل می شود چنانچه ابوعلی سینا گفته هر مسئله بر من مشكل می شد دو ركعت نماز می خواندم و سر به سجده می گذاشتم از خداوند كشف آن را می خواستم و بسیاری از مسائل برای او طبق این روش روشن می شد.